Majdnem bakewell

Létezik egy frangipán nevű csoda, ami itthon, szerintem méltatlan módon, nem sok helyen jön szembe. A frangipán lényegében egy olyan krém, aminek a mandula az alapja. Eredetileg csak a mandula őrölt fehér belét használják fel a készítésénél, és miután megsül, a marcipánra emlékeztet az íze. Vajból és cukorból krémet kevernek, bele kerül a tojás sárgája pár csepp mandula esszenciával, majd hozzáadják a lisztből és őrölt mandulabélből és álló keveréket. Ez kerül a tradicionális angol bakewell tortába is, egy omlós linzer tészta rétegre, melyet cseresznye vagy eper lekvárral kennek meg még a frangipán réteg alatt. Nem mondom, hogy nem fogom kipróbálni, mert egészen biztosan ki fogom. Egyszer. De nem ma. Ma lusta voltam, de mégsem tudtam nyugton maradni, mert tudtam, hogy maradt itthon egy kis mandula. És akkor jött Rachel Allen! Na jó nem kopogott a Porta kapuján, hanem megláttam az ő leegyszerűsített bakewell receptjét a neten. Ezúton is köszönöm a Googlenek a közreműködést. Köszönöm, hogy összehozott Rachellel. Az ő receptjét adaptáltam és így készült el a mai desszert. A csökkentett cukortartalom és minimalizált liszttartalom pedig a kísérletező kedvem hozománya, mint mindig. Így böjt után főleg, meg egyébként is, na. Aki viszont két végén égeti a gyertyát, nyugodtan használjon sima lisztet és cukrot. 
Szükség lesz egy kapcsos tortaformára, aminek az alját kibéleljük sütőpapírral és az oldalát kivajazzuk. A sütőt előmelegítjük 180 fokra.


A hozzávalók:
150 g nagyon puha vaj
150 g cukor (én nyírfa cukor és nádcukor keverékében maradtam – óvatosan a nyírfacukorral, aki ismeri, tudja, hogy miért 😄)
2 tojás
pár csepp mandula esszencia (tényleg kevés!)
1 teáskanál vanília esszencia
50 ml tej
100 g liszt átszitálva, egy fél sütőporral
50 g őrölt zabpehely
150 g őrölt mandula (én lusta voltam lehéjjazni, szóval ment bele a sötét héja is)
friss vagy fagyasztott (kiilvasztott!) piros gyümolcs (én fagyossal csináltam, mert sajnáltam a friss szép epreket beletenni 😄)


A puha vajat a cukorral nagyon habosra keverjük. 5 percig minimum, míg szinte fehér nem lesz. Elkeverjük a tojásokkal mandula és vanília esszenciákat, és három részletben a cukros vajhoz adagoljuk. Ha kész, egyszerűen felváltva adagoljuk hozzá az előzetesen összekevert száraz hozzávalókat (liszt, sütőpor, mandula, zabpehely) és a tejet. 

Hamar szép krémes masszát kapunk. Ebbe egy két óvatos fakanalas kavarással belekeverjük a piros gyümölcsöket (nálam most málna, ribizli, szeder) és már mehet is a tortaformába elsimítjuk és a meleg sütőbe tesszük jó 50 percre. Tűpróba útján eldönthető, hogy mikor van kész. Én az utolsó negyed órában dobtam rá sütőpapírt, hogy ne süljön túl a teteje, mert a tészta tömörsége miatt kell neki az 50-55 perc. 

Igazából sütöttem volna akár órákig is, mert soha egyik süteménynek sem volt még ilyen isteni illata mint ennek! Nem vicc! Próbáljátok ki, had örüljenek a szomszédok is 😄

Leave a Reply

